Pages

Friday, November 27, 2009

Mesti kuat semangat!

“Jie… nak tanya…”
i
“Ye?”
i
“Kalau jie rasa sedih jie buat apa?”
i
“Buat benda yang jie rasa happy.”
i
“Kalau bosan?”
i
“Buat benda yang jie suka.” Dialog ringkas antara saya dengan seorang kenalan alam maya.
i
Pernah tak orang tanya soalan macam ni? Sometimes bila banyak kerja, kita akan merungut banyak perkara nak kena settle, tak cukup masa, penat, tension, serabut, macam-macam nak kena fikir. Bila takde kerja, banyak masa lapang, jadi tak tau nak buat apa pulak. Er, saya pun termasuk dalam kategori ni. Adeh…
i
Sebenarnya, semuanya bergantung pada diri sendiri. Kalau sedih, jangan layan sangat rasa sedih tu. Maksud saya, jangan layan rasa lemah, sebab kita sebenarnya cukup kuat untuk menghadapi segala masalah yang ada. Allah takkan bebankan kita dengan sesuatu yang tak mampu kita pikul. Yakin, tu je. Saya pun kadang-kadang down jugak. Biasalah manusia. Tapi, kalau lari dari masalah, sampai bila pun takkan selesai. Kan?
i
“Apa yang jie buat?” tanyanya.
i
“Hm..apa ye? Kongsi dengan kawan, mungkin ada yang boleh bantu. Makan coklat, release tension. Huhu… Menulis pun satu terapi yang bagus, kalau tak nak cerita kat orang la.” Kalau yang suka tulis diari atau…tulis kat mana-mana jelah.




“Jiwa perempuan ni lemah, kan? Mudah menangis. Macam saya la…” dia menyambung.
i
“Of course kita kuat, my dear. Jangan mengaku lemah, jangan rasa lemah. Tak salah pun nak menangis. Boleh hilangkan tension, sedih dan serabut. Keluarkan je, jangan pendam.” Saya membalas. Menangis bukan simbol kelemahan. Orang yang gembira, terharu, bersyukur, pun menangis.
i
Saya tak berhasrat untuk menceritakan kisahnya di sini. Cuma, apa yang ingin saya kongsi, jangan mudah berputus asa. Mesti kuat semangat! Kesusahan sebenarnya mengajar kita untuk menjadi kuat, cekal, dan tabah. Anggap itu adalah satu proses untuk mematangkan diri kita. Proses ini sentiasa berterusan untuk kita mencapai level seterusnya dalam hidup. Next stage must be tougher than before.
i
Seperkara lagi yang kita perlu sedar, masalah atau ujian yang kita lalui, semuanya dari Allah. Selain ujian keimanan, Allah menjadikan masalah dalam hidup kita sebagai kifarah dosa.
i
Setiap orang melihat sesuatu dengan pandangan yang berbeza walau dari kacamata yang sama. Ada orang melihat masalah sebagai satu musibah, sebagai satu bebanan, dari sudut yang negatif. Sebaliknya ada orang melihat masalah sebagai satu peluang, satu jalan untuk maju setapak ke hadapan, untuk menjadi lebih matang, dari sudut yang positif. Pilihan ada di tangan kita.

i
Bersabar, dan terus bersabar. Insyaallah, ada ganjaran di sisi-Nya. Pesan saya pada diri, “Jie, mesti kuat semangat!” {]=)
i

"Allah menguji keikhlasan bila bersendirian...
Allah memberi kedewasaan bila ada masalah...
Allah melatih kesabaran dalam kesakitan...
Allah tak pernah mengambil sesuatu yang kita sayang
kecuali dengan menggantikan yang lebih baik..."

dipetik dari :http://sufygirl.blogspot.com/

Ikhlas Dariku,serikandi islam

dila

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...