Pages

Thursday, November 26, 2009

Terkenang kehidupan di bumi Politeknik Ungku Omar Tercinta

Berlaku pada December 23rd, 2007

“ Sayangi sebuah
PERKENALAN kerana di situ terciptanya KEMESRAAN, Kenangi sebuah PERHUBUNGAN
kerana di situ terciptanya KERINDUAN, hargai KEDUA-DUANYA kerana itulah RAHMAT
dari TUHAN ”

Kawan yang baik,
apabila kamu melihatnya teringat ALLAH, apabila mendengar percakapannya
menambah kefahaman agama dan apabila melihat gerak-gerinya teringat akan mati…

aNA buka kalam ini dengan kata2 hikmah tersebut…alhamdulillah semalam ana pergi klcc,ada program JEJAK KASIH..program ni dianjurkan oleh alumni PUO kmi..iaitu bekas2 cnior kami..semuanya muslimat sahja..kmi berkelah di taman klcc…semuanya trdiri daripda bekas exco asrama POLITEKNIK UNGKU OMAR dan PERSATUAN SISWA SISWI ISLAM POLITEKNIK UNGKU OMAR..pertemuan yang cukup Bermakna terumtanya kepada kmi adik2 yang masih ada di PUO…memberikan kami kekuatn untuk mneruskan perjuangn dakwah di bumi Islam PUO….pertemuan tsebut dimulakan dengn sesi taaruf dan makan2…selepas je program tu..kami semua konvoi beramai2 ke rumah akhi zubir di klang..iaiti Bekas Presiden Persatuan Siswa Siswi Islam PUO..dia mndapat kemalangan…dlm perjalanan kesana..brhenti di stesyen minyak…scara tak sengjanya…kaki ana brada dibwah tayar…kak fiza tk sedar ana brada dluar pntu…hu sakit jgala….hnya Allah yng thu…dlm kreta kaki kna urut dngn along fara…terima kasih ye kak,hehe cayang akak(",)…dlm kreta mcm2 yang along critakan pnglaman sepanjgn berada di PUO…hmmm… aku brsa bgitu brsemgnt…ingn mnruskan perjuangn…tak sar rsanya nk tnggu buka semester bru…dngn keazaman baru…nk sebarkn Islam….

DeMaM…..

December 24th, 2007 by dielanyer

Hari ni 25 Disember…27 ni aku balik Ipoh,ada perkara yng perlu aku lakukn di Ipoh….dah dua hari demam…hri ni tak lrat rsanya…yA Allah..berilah hambamu ini kekuatan…14 Januari dah start Minggu Suai Kenal Pelajar Politeknik Ungku Omar…banyk perkara yang perlu dirancang n dilaksanakan…untuk semester akan datang yang merupakan semester terakhir bagi aku di PUO….hmmm….semogA BI’AH Islam di bumi PUO kan brsinar selamnya…doaku…moga kmi mnggalkan adik2 yang mampu mnjadi pelapis kami….sekejap lgi nk pergi mlawat kawan…dah lma sangt aku tk jumpa dia,kwan baik aku…Farah Diba N syuhada..apa khbar agaknya mreka…hidup ini perlu diteruskan…


DeMaM…..tiga Hari brturut2..

December 25th, 2007 by dielanyer

“Jika qada takdir itu
daripada perkara yang Tuhan timpakan untuk menguji seseorang, seperti kematian
orang dikasihi, kehilangan harta benda dan kegagalan untuk mencapai sesuatu
maksud, maka selain menerima qada takdir itu dengan perasaan tenang tenteram,
wajiblah orang itu bersabar sambil melafaz dan mentahqiqkan ke dalam jiwanya,
ertinya: “Sesungguhnya kita datang daripada Allah dan kepada-Nya jugalah kita
kembali.” (Ayat 156, surah al-Baqarah)

Dalam hadis Usamah bin Zaid yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang
antara maksudnya:

“Apabila seseorang menghadapi sesuatu qada takdir yang tidak disukai oleh
perasaan dan nafsunya, maka hendaklah dia bersabar dan berharap mendapat pahala
daripada Allah.

“Perkara ini kerana segala-galanya adalah hak milik Allah, sama ada yang
diambil atau diberinya, lagi pula Tuhan telah tetapkan bagi tiap-tiap sesuatu:
Masanya dan cara berlakunya, serta hendaklah mencari seberapa yang boleh jalan
keluar dengan mana-mana satu qadar takdir yang ditentukan Tuhan untuk berbuat
demikian, dan jangan sekali-kali berdiam diri saja.

“Jangan pula merungut dengan berkata: “Kalaulah aku lakukan anu, anu tentulah
tidak terjadi apa yang telah berlaku ini"; kerana perkataan ‘kalau’ pada
perkara yang sudah berlaku tidak ada gunanya untuk menentang perkara yang telah
terjadi itu.

“Dan perangai berdiam diri serta rungutan yang disebut itu adalah sikap orang
yang penyegan dan pemalas, pada hal sikap segan dan malas mengenai perkara yang
boleh diusahakan adalah satu sikap yang dibenci oleh Allah dan rasul-Nya.

“Bahkan kata-kata rungutan itu, mengandungi pengertian bahawa qadar takdir yang
ditentukan Tuhan berlakunya, bolehlah dihalangi oleh satu-satu cara yang
difikirkan oleh manusia."

Ana buka kisah hari ini dengan ayat Al-Quran serta sirah….hari ini hari ketiga ana demam,takla teruk sangt,cuma badan rsa panas,batuk2,selsema…pagi td pkul 10 pagi pergi ke klinik kesihatan,alhamdulillah…dah pergi jumpa doktor,ambil ubat,disebabkn demam ana dah tiga hari,maka doktor cadangkan ana ambil darah,takut ada demam denggi…hu pergilah kt makmal,ambil darah…dahla nurse salah urat,2 kali pula tu cucuk salah..hu ana ni pnakut skit bab2 darah ni..msa kna ambil darah tu ana pndang tmpat lain…tkut ana pngsan pla tengk darah..hehe..lepastu pergi hospital,kna cek darah ana tu,alhamdulillah dah dapt kputusannya..ujian darah ana okay,tk de denggi..ya Allah…kupnjtkn kesyukuran…anapun ada tugas2 yang blum diselesaikan..esok dh kna balik Ipoh,ada program di sana..ada tugas yang perlu ana buat…hu nasihat ana kpd dri ini trlbih dahulun sahabat2 yang lain,sntiasalah jaga kesihatan…antum sangt diperlukan untk mlakukan amal islami,kesihatan itu sangt pnting,terutamanya kepd kita yang muda ini…

Without you
Im nobody
Tanpa Mu
Aku tiada sapa
Aku sgt kerdil Aku insan Hina
Lebih kerdil dari semut

Keredhanmu membuatkan aku tidak akan terus
menjadi hina

Betapa besarnya Kuasa Mu
Membuatkan ku takut
Takut dengan keagonganmu
Nur Mu kuperlukannya
Subahanallah

Tanpanya Aku Gelap tanpa Cahaya
Hati Resah Gelisah
Memikirkan perihal hidup di dunia
perihal masa akan datang
perihal rezeki yg ada
membuatkan bingung

Dengan Nur Mu
Aku Bersinar sedikit demi sedikit
Ya Allah bantulah hambamu ini
Yang amat perlukan bantuanMu
Berikanlah aku cinta yg suci cinta yg berlandaskan lillahitalla dan bukan
kerana kesian mahupun terpaksa cinta yg luhur dan ikhlas dan murni semata2
kerana mu Ya Allah mudahkan lah uruskan berkati lah kehidupan ku

Berikanlah kasih sayangmu….Kasih sayangMu
mmg sering wujud, cuma aku lupa dan engkar

ampunkan Aku
Aku perlukan Redha Mu
Nur Mu
Subhanallah
Lahaulawalaquawataillabillahilazim
Laillahaillaantasubhanakainnikuntuminalzalimin
Ameen

Mereka dalam keadaan gembira
disebabkan karunia Allah yang diberikan-Nya kepada mereka, dan mereka bergirang
hati terhadap orang-orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul
mereka, bahwa tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka
bersedih hati. Al-i’Imran :: 170

1_320696471l




kEpUTUsAN pEPeriksaAN FINAL

January 7th, 2008 by dielanyer

Alhamdulillah…hari ini 7hb Januari 2008..akhirnya keluar keputusan peperiksaan bagi pelajar-pelajar Politeknik Ungku Omar bagi sesi Julai 2007…sekali lagi ana memanjatkan kesyukuran yng tdak terhingga kepada Allah S.W.T kerana mbrikan ana result sbgini rupa…mmg tdak dsangka….kerana kesibukan yng ana lalui sepnjang semester lepas sudah ckup memberikn debaran dhati untuk mmeriksa kputusan exam sewaktu pagi td…ana memperolehi PNM 3.76(Purata Nilai Markah)..HPNM 3.68(Himpunan Purata Nilai Markah)…masih lgi memperolehi anugerah Ketua Jabatan sebgaimana semester2 lepas…alhamdulillah…mmg betul…sewaktu ana mula2 jd exco asrama PUO…seringkali di dalam usrah dn di dalam mesyuarat..kakak2 dn abang2 sentiasa ckap….study bkn nmbor satu dan jga bkan nmbor dua sbgaimana dakwah…dakwah dn stdy perlu jlan seiring..memg betul!!!….segala2nya trpulang kpda dri kita untuk mnguruskannya…pengurusan masa sngtlah pnting…ttp yng plng pntng ialah kberkatan dari Allah dalam hdup kita….jngn kita cri alasan untuk mngelakkan dri mbuat kerja2 Islam…kuatkn lah hubungn dngn Allah..pnah suatu masa…ana rsa bgitu lemah..tk terdaya rsanya…tika itu..segeralah kmbalilah kpda Allah…dsitu ada kekuatannya…..ana fikir…sem lepas…mnghadri meeting adhock..kdgkala smpai pkul 2 pagi….tp…jngn kita mrungut…ini semua demi Islam yang tcinta…apalah sngt itu berbndg dengn ujian yang dhadapi oleh Rasulullah dan sahabat…Ya Allah…semoga ana tidak futhur di jalan ini Ya Allah…moga hatiku tetap di jalanNya yng benar…hmm…tak sempt nk tnya kputusan anak2 usrah…krdit hbis…ana prlu usahakn untuk brtanya kepda mreka….semoga bi’ah Islam sentiasa bersinar di bumi Politeknik Ungku Omar….


BaLik Ipoh

January 9th, 2008 by dielanyer

akhirnya setelah bercuti di rumah,hari ini ana perlu pulang ke ipoh..hu rndunya pada sahabat2 semua..apa khbarkah mreka?..semalam dah pergi kl sentral dngn kakak,selesai pnghntran motor mnggunakan kaedah pos laju ke ipoh..hu mnta tolong classmate ana hntar motor tu ke kl sentral,ana tak tahu jalan lgipun,insyAllah dalam 2,3 hari ni smpailah motor ke ipoh..result pun ana dah hntar ke pjbat PERKESO..InsyAllah lagi 2 mnggu samapailah cek pinjaman…16/01/2008..bermula minggu suai kenal..ana perlu pulang cepat agar prncangan bgi prsediaan mnhgdapi mnggu trsebut…tdipun ada seorg sahbat dah kol…ingtkan gerak kerja..trima kasih(",)…tiket jap lagi pkul 6.30 ptg…em esok pagi boleh kumpulkan AJK- PSSI..tak sbar nk jumpa adik2 baru…rindunya!!

sAMBung bElajar lagi

July 14th, 2008 by dielanyer

Assalammualaikum…
aaaaaa…lama juga tak tengok friendster..sbuk kt kg…baru je hbis knduri kahwin abg..alhamdulillah..kebetulan pda hri yang sama abg bernikah..kakak bersalin ank kedua…alhadulillah..rezeki… mcm biasa lepas je hbis bljar di PUO…disebabkan tak dapa twaran IPTA…tunggu je keputusan rayuan IPTA..tak tau dpat ke tak…dalam msa yng sma result exam final keluar..alhamdulillah HPNM 3.64..still dean’s list..alhamdulillah kupanjatkan kesyukuran..kepadA Allah…..baru-baru ni result rayuan IPTA dah keluar..alhamdulillah dapat sambung beljar kt Universti Malaysia Pahang,Sains Komputer majoring in software engineering….hehe yang bestnya..dapat lompat ke tahun 2 coz result atas 3.30…pihak UMP yang kol bgtau…
ni nak balik ipoh jap ..nk jumpa sahabiah2 n adikk2 usrah..huhuhu rindunya kt mreka…sebelum sambung ni nk g jmpa dulu..khamis ni daftar dah….lma tak join usrah dah ni..hti pun rsa sunyi semacam…ila tak dapat tarbiyyah…ya Allah kau berilah kekuatan pada hamba mu ini…

my life

February 7th, 2008 by dielanyer

hari ni 7hb Februari 2008…tarikh akhir untuk apply UPU…huhu..alhamdulillah dah apply…ana pilih UPM,UKM,UITM and UM…hopefully dapat UPM dalam kos Software Engineering…em esok balik ipoh dah…hmm….banyk nak kna setup balik…final projek lgi…sistem bagi Politeknik Ungku Omar,projek yang dicadangkan sendiri oleh pegawai latihan dan lanjutan Politeknik Ungku Omar,,Encik Victor…pnyelia kami Encik Vishnu mmg harap sangt kmi berjya buat sistem trsebut..tp susah jga tu…huhuhu chayok2….semoga hsil kjsama team dpt mnghasilkan suatu sistem yang mngkin boleh dgunakan di poli nanti…hari ahad ni ada bengkel Nuqaba’…semoga berjalan lancar…bulan 2 n 3 ni memg takwim pack dengn program2 islamic..dicampur dngn program2 dluar..ceramah…ana kna setup balik jadual waktu ana..ana sukakan cabaran…kwan2 kelas suka tanya..tak sbuk ke?camana nk bhagikan masa?ana senyum…Ana letakkan keyakinan yang tnggi dengn bantuan Allah…tp jngn lupa?usaha juga kena kuat,jngn bgantung sahaja….urself dlu?kna usaha bersungguh2 buat yang terbaik…doa kpa Allah..semoga dipermudahkan urusan kehidupan kita…msa mudalah nilah kita kna sibuk beramal….supaya tak dilalaikan dngn pkara2 yng lagha…sprti cinta..itu semua ujian…hmm..kna bermujahadah….teringt kata2 naqibah ana dlu yng pnah mbwa ana ke arah jalan pjuangan ini,pesannya…tarbiyyah adik2 kita/mad’u dengn islam bkn dngn organisasi islam dll trlbih dahulu krana suasana kami di poli studentnya bkan dari sekolah agama..didik adik2 dengn ilmu agama..agra] imannya tetap dn semakin brtambah…maka apbla dcampakkan kmana2 insyAllah ia akn mnjdi permta yng brsinar di celah2han



Ikhlas Dariku,serikandi islam
dila

2 comments:

aura design said...

Salaam tuan/puan.

Sy bekas student PUO Ipoh. Boleh join group alumnai puo.
Boleh pm wsup call, sy 0192524009

Terimakasih puan/tuan.

aura design said...

Salaam tuan/puan.

Sy bekas student PUO Ipoh. Boleh join group alumnai puo.
Boleh pm wsup call, sy 0192524009

Terimakasih puan/tuan.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...